Sandra R

Tomtelykta

Publicerad 2014-11-17 22:31:00 i Pyssel & DIY,



Denna lykta av trasigt vinglas gjorde jag förra julen. Älskar ljuset som blir av dessa lyktor och att de håller så länge! Vackra blir de också . Det är även ett bra sätt att ta tillvara på sina trasiga glas och få vackra dekorationer till jul samtidigt. 
Glaset är frostat med socker och äggvita och tomten ditsatt med hjälp av decoupage. För er som vill prova på så finns det en liten guide här under:
 
Steg - för - steg:
Frosta glaset
1. Pensla insidan med äggvita.
2. Häll i socker i glaset
3. Snurra på glaset tills hela ytan är täckt med socker
4. Häll ur överflödigt socker
 
Decoupage
Det finns många olika metoder när det kommer till decoupage. Det kan ta ett tag innan man får in tekniken men övning ger färdighet! 
1. Ta en servett med ett motiv som du gillar. Riv ut motivet ifrån servetten.
2. Stryk på lim på ytan där du vill att ditt motiv ska sitta och tryck dit motivet.
3. Pensla försiktigt på lim ovanpå motivet, försök att få ut alla veck. Börja inifrån och jobba dig utåt för att undvika luftbubblor
4. Låt allting torka
 
Tänk på att känna efter så att lyktan inte blir för varm av ljuset och kom ihåg att tända ljus alltid ska hållas under uppsikt. 
Lycka till! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra R

Kontakt: [email protected] Jag bor med min sambo Peter i vackra Dalarna, är envis som en åsna och älskar att fotografera & spela alla möjliga sorters spel. Shoppar gör jag alldeles för mycket och älskar gadgets och roliga prylar av olika slag. Här i bloggen tipsar jag om roliga saker, skriver lite om mitt liv, visar mina foton + mycket mer. Ni som väljer att följa min blogg kommer att märka av ett mycket varierat innehåll. Hoppas ni hittar något ni gillar och att vi ses snart igen! ^^

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela