Sandra R

Skapa dina egna julljus

Publicerad 2014-11-22 20:54:00 i Pyssel & DIY,

Här nedan har ni en guide för hur man gör decoupage på ljus. Förra året var första gången jag testade och det var verkligen ett superkul pyssel som man kan hålla på med hur länge som helst.

 
 
Material:
 
 
 
 
  • Ljus ( jag upplever att det fungerar bäst med vita ljus men har även testat på färgade, det fungerade sådär med det material som jag använde mig av. Vissa motiv blev rikitigt snygga medans andra inte blev så lyckade.)
  • Platt/lock-tång
  • Bakplåtspapper
  • Servett med fint mönster

 
 
Steg för steg:
 
  • Klipp ut mönstret ifrån servetten som du vill använda ( om servetten har samma färg som ljuset så behöver du inte vara så nogrann med att klippa efter konturerna på motivet då detta senare smälter in i färgen på ljuset, annars kan detta vara en bra idé t.ex. om du bara vill ha med själva motivet. Detta är dock en smaksak, testa er fram! =) )
  • Dela på servetten, det är bara det översta lagret med mönstret på som du ska använda.
  • Lägg motivet uppåt på ljuset och lägg över bakplåtspapper.
  • Dra med platt eller lock-tången utanpå bakplåtspapper över motivet så att det fastnar i ljuset.
 
Nu är det färdigt och du kan ta bort bakplåtspapperet igen för att kolla hur det blev.
Om du skulle märka att motivet inte sitter som det ska så kan du återigen lägga på papperet och dra med tången över en gång till. Som sagt: Jag upplever att det bästa är att testa sig fram tills man själv får kläm på det.
 
OBS! Servetten kan ta eld om man väljer att elda dessa ljus, jag har proveldat ett av värmeljusen och det gick bra men se alltid till att ha ljuset under uppsikt om du väljer att tända det. Precis som alltid så är det sunt förnuft som gäller, tänk på att det kan gå på bara några sekunder om olyckan väl är framme.
 
Tillägg: Ibland kan det bli så att ljuset blir gropigt eller ojämt och detta beror för det mesta på att man har värmt för länge på samma ställe. Om det bara blir lite små stearinbitar ovanpå motivet eller väldigt lite ojämt så brukar jag dra med fingret för att släta ut det igen. Var dock försiktiga så att ni inte bränner er om ni gör detta!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sandra R

Kontakt: [email protected] Jag bor med min sambo Peter i vackra Dalarna, är envis som en åsna och älskar att fotografera & spela alla möjliga sorters spel. Shoppar gör jag alldeles för mycket och älskar gadgets och roliga prylar av olika slag. Här i bloggen tipsar jag om roliga saker, skriver lite om mitt liv, visar mina foton + mycket mer. Ni som väljer att följa min blogg kommer att märka av ett mycket varierat innehåll. Hoppas ni hittar något ni gillar och att vi ses snart igen! ^^

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela